ZselenszkyZselenszky Tamás

'Lensky Custom Broadcaster - A történet

2018.05.15.

Tisztelt tanult hallgatóság! Kaptatok egy új 'Lensky gitárt, hiszen a tiétek is lesz a sok dal révén, amit ezzel fogok írni és játszani! A 2018-as FILTER MUDRA vol. I c. lemezemet már 80%-ban ezzel vettem fel.
Ígértem, hogy elmesélem a készítése történetét, és beszélek az alkotórészeiről - anyagok, alkotók, alkatrészek, folyamatok. Nos, most bele is kezdek. Nem hencegés, hanem hála. Megosztom veletek a hírt, és az örömöt.

Mr. Méz
(Maze úr)
'Lensky Custom Broadcaster 2017.
Erhard Handmade Instruments parts
Virgil Arlo '52s Telecaster pickups
Külön Tamás Török-Zselenszky számára készült gitár.
Test festmény: Franken Vivien
Mázazott kerámia koptató: Haldar San
Olajozás, lakkozás: Ivanics Zsolt
Összerakta: Schmiedl Tamás
Producer: Szabolcs Kocsis

Először megmutatom a végeredményt, és majd később jönnek a részletek. A következő képeken a már elkészült varázsgitárt láthatjátok. A részletekbe csak ezt követően megyek bele. Íme a Rainy Pictures fotósorozata:

Mr. Méz 01 Mr. Méz 02 Mr. Méz 03 Mr. Méz 04 Mr. Méz 05 Mr. Méz 06 Mr. Méz 07 Mr. Méz 08 Mr. Méz 09 Mr. Méz 10 Mr. Méz 11 Mr. Méz 12 Mr. Méz 13 Mr. Méz 14 Mr. Méz 15 Mr. Méz 16 Mr. Méz 17 Mr. Méz 18 Mr. Méz 19 Mr. Méz 20 Mr. Méz 21 Mr. Méz 22 Mr. Méz 23 Mr. Méz 24

A fotósorozat megmutatta milyen a végeredmény, most pedig lépésről lépésre, emberről emberre, alkatrészenként és jelképenként sorra veszünk mindent.

#01
Legelső szegmens a tőke. Egy igazi barátom látta, hogy rajzolgatok, terveket nézegetek; még a fürdőszoba ajtómon is gitár rajzok voltak, és megkérdezte, mik ezek. Elmeséltem neki, hogy a világ legjobb gitárja. Minden igazi szerzőnek van egy úgynevezett custom gitárja, amit kimondottan neki készítettek, és egyszer, ha majd nyerek a lottón... vagy olyan húsz év múlva biztosan nekem is lesz. Nem volt rá pénzem, és mivel nem vagyok eleresztve amúgy sem anyagilag, rosszak voltak a kilátások, de álmodni attól még fontos. Erre Ő azt mondta, ad rá pénzt, én meg nem kaptam szikrát. Kezdődhetett a projekt.
Így lett a gitárra tőke. Ez a kedves barátom arra kért, hogy ilyen vonatkozásban ne áruljam el a nevét, így nem teszem... pedig nagyon szeretném :D. Még annyit mondott, sok dallal tudom majd meghálálni. Így teszek.

#02
Ahogyan a portrékat a szemek rajzolásával kezdik, a gitárhoz is legelébb a hangszedőket választottam ki, és rendeltem meg. Mondtam édes öcsémnek, Tominak, hogy meg kéne találni a legjobb telecaster hangszedőket.
Tudni kell, hogy nem értek a gitárépítéshez. Némi fogalmam van róla, hogy mit tart a köz színvonalasnak, és mit nem, de ennyi. Mindemellett nem a közvéleménynek szerettem volna kedvezni, hanem megragadni az Isten lábát, és saját gitárt alkotni olyan cuccokból, amiknek csak én tudom a valódi értékét... amik számomra a legjobb dolgok egy testben. A hangszedő is lehetett volna eredeti őskövület; tele van az e-bay valódi, ötvenes, hatvanas, hetvenes évekbeli pickupokkal. Öcsém azt javasolta, hogy vagy csak kipróbálással vegyek ilyen kövületet, vagy sehogy. Egy vagyon mindegyik, és lutri; lehet megjön, felteszem, és sistereg, és semmit nem tudok majd javítani rajta. Lesz egy rossz hangszedőm, ami nagyon menő, mert elmondhatom róla, hogy régi.
Ehelyett kutakodni kezdtem. Nem viccelek, először beírtam a neten, hogy a világ legjobb telecaster hangszedője - természetesen angolul - és kidobta a gép, hogy 42 - hihi, szóval azt, hogy Virgil Arlo. Volt még pár találat, és ezt is, azokat is megvizsgáltam. Fülessel mintákat hallgattam, utána kérdeztem kinti, és hazai hangszerészeknél, zenészeknél. Videókat néztem, olvasgattam itt-ott. Nem volt rövid menet.
https://www.youtube.com/watch?v=YBokhe2mttI
Kiderült, hogy a legegyszerűbb, hülye megoldás volt a legjobb. Hihetetlen, de csak be kellett írni, hogy a világ legjobb hangszedője, és ennyi. Hehe. Persze mindenkinek más a frankó, ki-ki milyen hangzást szeretne; de arra ami nekem kellett ez volt a tuti.
Hetek vizsgálódása is ugyanazt az összesített eredményt hozta. A számomra legmegfelelőbb hangzást a VIRGIL ARLO hangszedők adják. Azóta élőben is. :)
https://www.virgilarlopickups.com/
A cégről csak egy legendát tudok, miszerint ugyanaz a bácsi készíti kézzel a portékát, aki az ötvenes években is készítette. Ergo ugyanaz az ember, ugyanazokból az anyagokból, és ugyanazzal az eljárással készíti az eredeti 1952-es telecaster hangszedő szettet, mint aki, amiből, ahogy akkor készítette. Mintha visszamennénk egy időgéppel, és vennénk ötvenkettőben egy szettet.
Írtunk neki, és azt mondta, hogy két hónap a cucc elkészítése, és ír majd, ha postára adta.
Míg készültek, és megjöttek a kézzel, személyesen nekem készített csodák, addig is elmentem Erhard mesterhez, hogy megbeszéljük, milyen agyament kívánalmak alapján szeretnék testet és nyakat készíttetni vele.
Azért választottam ezt a szettet, mert a harmincas évek DeArmond jazz pickupjainak tisztaságát hozza. Ha nem találtam volna azoknak megfelelő tele' hangszedőket, akkor DeArmond Rhythm Chief 1000 jazz pickup lett volna beépítve. Eredeti legeslegrégibb.
Íme pár telefonos kép a pickup szett megérkezéséről:

Mr. Méz 25 Mr. Méz 26 Mr. Méz 27 Mr. Méz 28

#03
A tőke megvolt, a hangszedők készültek épp, az időt hasznosan kellett kitölteni, így öcsémmel elmentünk Erhard mesterhez, hogy kikészítsük a rendhagyó elképzeléseimmel.
https://www.facebook.com/erhardinstruments/
A viszonyítási alap egy Leonidas Fender bácsi által tervezett, ám csak prototípus állapotot megélt gitár volt. Azt hiszem két darab maradt fenn belőle, de ha rosszul tudom, akkor is max. 4-5 db, és ezek múzeumban vannak. Mutatom:

Mr. Méz 29

Nem tudok róla sokat, csak annyit, hogy Leo bácsi körbe adta az akkori jazz zenészek köreiben, hogy próbálgassák pár hétig, és amikor visszaadják, mondjanak róla véleményt. Ezek alapján a vélemények alapján Leo bácsi nem firtatta tovább a tervet, hanem épített egy a véleményekhez, kívánalmakhoz igazodó másabb felépítésű gitárt. A ma ismert telecasterek terjedtek el inkább.
Nekem azonban ez volt az első látásra szerelem. Ezzel rajzolgattam tele a lakást.
Mindent elmondtam Harry mesternek, és novemberi szállítással el is vállalta a nyak, és a test megvalósítását.

A nyak tigriscsíkos, habos kőrisből, a fogólap indiai rózsafából, a test hársfából lett kiképezve.
Különleges fajta nyak lett ez, mert a mester csak különleges dolgokat alkot - ezért is fordultam hozzá. Nem mindegy ugyanis, hogy a faanyag erezete hosszanti irányban, vagy széltében vonul... hogy milyen szöget zár be a nyakkal... és ilyen szuper dolgok. Az eljárásokról nyugodtan kérdezzétek Őt magát, én csak a gyermeki szempontjaimról tudok mesélni.
A tigriscsík azért fontos, mert a tigris évében születtem (1974.) a rózsafa azért fontos, mert a samanisztikus hagyományban a legjobb varázspálcák, miegymások rózsafából készültek - és én amolyan hagyomány tisztelő srác vagyok - a hársfa pedig szimplán a hangzás miatt választatott. Bársonyosan és jól szól át rajta a hang.
Az indiai rózsafára tilalom van; de a mesternek volt a kamrájában egy kevés, egy régi, még békebeli szállítmányból. Mázli.
Mindenben megegyeztünk, és Ő küldte a képeket, éppen hol áll a misszió:

Mr. Méz 30 Mr. Méz 31 Mr. Méz 32 Mr. Méz 33 Mr. Méz 34 Mr. Méz 35

A testen az a furcsa üreg két dolog miatt lett. Az egyik, hogy könnyítse a testet, a másik, hogy lehetővé tegye egy hosszú furat fúrását a hangszedők, a potik, és a jack aljzat között. Nem, nem rejtettem el benne titkos dolgokat, és Hollandiából sem hozok majd be benne semmit. A fúró, és a kezek csak úgy fértek be a megfelelő szögben, ha ez az üreg előtte létre jött. Ezt később egy égetett, mázazott agyag kerámia koptatólappal úgyis befedtük.

#04
Amíg Erhard úr megalkotta a lényeget, elkezdtük megrendelni a megfelelő alkatrészeket.
A felét a Stageshop Gitárszaküzletből, https://stageshop.hu/ a többit az Egyesült Államokból rendeltük meg.
Gajdács Edit barátom L.A. északi részén lakik, és hozzá rendeltünk meg mindent, majd elküldte nekünk egy "húsvéti csomagban". Hehe. Már karácsonykor megrendeltünk hozzá mindent, de akkoriban voltak azok a hatalmas kiterjedésű bozót- és erdőtüzek arra felé, és így késett a tranzakció. Jövök neki pár könyvvel érte.

Mr. Méz 36

Tortoise tollakkal ellátott Gotoh kulcskészletünk lett, amihez egy úgynevezett D-dropper is tartozik. Sok készletet megnéztem, és semmi nem illett semmihez, csak ezek illettek egymáshoz, így ezek lettek. Ez valamilyen szinten kompromisszum volt, de nem csalódtam; most már ilyet rendelnék, ha újra döntenem kellene. Beváltak, szépek, működnek, üzembiztosak.
A D-dropper lényege, hogy egy mozdulattal lehet E-ről D-re billenteni a húrt, majd vissza is ugyanígy. Nem kell tekergetni, és várni. Frankó kis cucc, és ha már ezzel is operálunk, ettől is csak különlegesebb lesz a gitárunk.
A potikról annyit, hogy a gombok mennek a kulcsok tollaihoz, és a húrláb rézbabáihoz. Az elektronika nem bonyolít. Nincs kapcsoló, csak kettő push-pull volume, és kész. Aki tudja mi az, a saját gitárjába is ilyet tenne. Semmi kecmec, csak hangerők. Ha egyszer a világ legtisztább hangszedői vannak a gitárodban, minek rombolni őket bármi mással.

#05
A gitártest natúrnak látszik, de korántsem meztelen.
Ivanics Zsolt barátom igazi polihisztor, így festészettel is foglalkozik. Ebből kifolyólag ismeri az olajok, és lakkok világát. Történetesen gitár, és erősítő gyűjteménye is van, így teljességgel kompetens az ügyben. Megkértem, hogy végezze el az olajozást, és a lakkozást.
Zsolt hidegen préselt lenmag olajt vitt fel egy rétegben, majd hagyta, hogy a test és a nyak hátoldala beigyák azt. Másfél nap múlva felvitte a következő réteg olajt, és megvárta, míg a test beitta azt is.
Ezt követően Franken Ví művésznő https://www.blackrabbithink.com/ alkotta meg a test hátoldalára a táltos méh festményét.
Közben egy pirográf pákával beleégette a test oldalába a sumer ékírásos szöveget is, amit előzőleg felrajzoltam. Sok banánt, csokit pusztítottunk, amíg a műtétet végezte.
A lakkozás csak ezután, a festményt befedendő történhetett meg.
Úgynevezett dammar lakkot alkalmaztunk, ami úgy készül, hogy dammar köveket oldottunk fel terpentinben, és azzal több rétegben bevontuk a már olajozott, kiszárított, és táltos méhecskével ékesített testet. Szóval olaj, még egy olaj, festmény, lakk, még, és még lakk. Így történt. Sok idő, és csodás beszélgetések, borozások, örömteli várakozás... különleges illatok, színek... varázslat. Nagy fless anyagot átszellemíteni.
Franken Ví művésznő kimagasló szinten rajzol, fest, tetovál. Saját szalonja van Szombathelyen, saját lény, és figura világával varázsol, és világszínvonalú munkáiért több díjat is magáénak mondhat.
[...]
Ahogy minden kardnak, minden gitárnak is van neve. Az enyém Méz úr, de lehet Mr. Méz is, vagy Maze úr is. Aki jobban ismer, tudja milyen módon kötődöm a méhekhez; ez az oka a választásnak.
Ezért kértem, hogy Ví kisasszony egy táltos méhet alkosson a gitártestre. A szimbólumrendszerről külön fejezetet lehetne írni. Akit a teljes mélysége érdekel, olvassa el a Méhdi levelei Smirnához c. könyvemet, amivel nagyon megtisztel!
Íme néhány fotó az olajozós, lakkozós, festmény festős, banános, csokis, kirándulós, borozós napokból:

Mr. Méz 37 Mr. Méz 38 Mr. Méz 39 Mr. Méz 40 Mr. Méz 41 Mr. Méz 42 Mr. Méz 43 Mr. Méz 44 Mr. Méz 45 Mr. Méz 46 Mr. Méz 47 Mr. Méz 48 Mr. Méz 49 Mr. Méz 50

#06
Érdekességek:
- Székesfehérváron Sárközy Péterrel, Ivanics Zsolttal, öcsémmel megpróbáltuk házilag összerakni a szentemet. Félúton beláttuk, hogy egy ilyen dolgot nem lehet félvállról venni, így aztán a legvégén, amikor már minden együtt állt, elvittem Sopronba Schmiedl Tamás 'Smici' - Moby Dick - úrhoz, hogy lelkiismeretes, és igényes szakember keze is érintse a gitárt. https://www.facebook.com/profile.php?id=100009300358189
- Volt egy aktualitását vesztett jegygyűrűm, amit nem akartam kidobni, nem akartam eladni, és hordani nem hordhattam. Mit volt mit tenni, megkértem Apálkát, hogy reszelje le, és aztán bele kevertük a himalájai borostyánból készült lakkba. Egyszóval, része maradt az életemnek... de már nem kapcsolódik a múlthoz, csakis egy új jelenhez. A gitár részévé vált. Először rávittük a testre, de úgy nézett ki, mintha leejtettem volna a strandon, ezért másnap lekapartam róla, és bele öntöttem a vezeték üregbe, és a potik alatti üregbe egy jó adag dammar lakkal. Belekötött, most ott nyugszik, és emeli amit emelni kell. Azért a topon is maradt belőle elég.
- A potik alatti lyukba helyeztünk egy darabot Bori nagymamám seprűjéből. Levágtuk, elfeleztük, beragasztottuk, ott van. Ez jelképezi a gyerekkort, a munkát, amit éveken át ezzel a seprűvel végzett nagymamám. Tulajdonképpen benne van a kezei izzadtsága, és a munkája pora.
- Sokat gondolkodtam, milyen koptató lap lenne méltó Méz úrhoz. Rendeltem egy gyöngyház utánzat, műanyag lapot, de hozzá mérve már nem tetszett. Eszembe jutott jávorszarvas agancs faragvány is, de bírom a szarvasokat... így tovább gondolkodtam, és eszembe jutott, hogy van egy sárkovács barátom Haldar San, és megbíztam a feladattal. Mértünk, sarazott, szárított, mázazott, égetett, csiszolt, és a végén felfúrtuk, csavaroztuk a kiváló lapot.
https://www.facebook.com/horvathdaniel.sarkovacs/
A lapon egy ideogramma látható, amely a monogramom rovásírás betűkkel. A nincsen Napja, és a van Napja, valamint legfelül az éteri Nap. A T. Zs. T. betűk pedig erdőt alkotnak, amely három halomból nő ki. Ez nem csak a monogramom, hanem több jelentés-dimenzióval rendelkező jel. A lap érdekessége még, hogy a felső szélén egy árkot mélyíttettem rá, amibe a kisujjam kedvére beleakaszkodhat.
- A nyakra, a kulcsokhoz a feliratot öcsém intézte. Matricáról van szó, ami a lakkozás alá került fel. A saját kézírásom.
- A sumer ékírás betűi a következő jelentéssel bírnak:
NAP É-GUR NADA KUR-PA DIN-GIR LU-GAL PA-TE-SI RÉ-U SU-BAR-TU - azaz:
Nap, ég úr. Égi király. Az ország vezére. Alsó-középső-felső világok elöljáró papja, bárány pásztorpapja a szabad, és bíró népszövetségnek. A szöveg egy nagy ember tiszteletére került a gitárra. Ahogyan Etiópiában tisztelik az újra, és újra reinkarnálódó örök királyt, én is tisztelem, és megidézem ezzel a felirattal.
- A gitár hangját a 2018-as lemezemen már hallhatjátok.
Íme néhány fotó erről a pár felsorolt érdekességről:

Mr. Méz 51 Mr. Méz 52 Mr. Méz 53 Mr. Méz 54 Mr. Méz 55 Mr. Méz 56 Mr. Méz 57 Mr. Méz 58 Mr. Méz 59

Nagyon köszönöm minden résztvevőnek, szponzornak a munkáját, segítségét! Az Ő kezük, idejük, szeretetük szentesítette egy varázslatos erőtárggyá ezt a különleges hangszert!
Sok-sok új dallal fogom meghálálni. Köszönöm!

Zselenszky